Незалежний інформаційно-освітній ресурс
Сьогодні 26 квітня 2018 року
контакти
haidamaka@ukr.net
ICQ: 165311012
Внесок на розбудову
Гаманці web-money:
гривні - U120839574248 долари - Z638725061953
євро - E197392062209
Партнери сайту
Блог про митецтво, науку та подорожі
Жертводавці
Купить стенку. Купить стенку киев недорого.
лічилка
Монастирі.
Володимир Маслійчук - "Слобідська Україна"

Монастирі.

Важливою в будь-якій колонізації є роль духовенства та монастирів. Місіонер першим проникає на запустілі землі веде схимницьке життя, своїм ученням навертаючи на істинну путь, своїм прикладом торуючи шлях для прочан. Монастирі ведуть активне господарювання, засновують нові села поблизу обителей, отримують щедрі земельні подарунки під влади та приватних осіб.

Далеко за межами тогочасних російських ліній на півдні, у середній течії Дінця, є Святі гори, куди прямували схимники. Російський уряд прагнув мати зв'язок з осередком православ'я, щоб отримувати відомості про козаків і татар, давав харчі для монастиря. Це був перший прихисток для втікачів із полону. Та стабільне існування обителі почалося лише з 1624 р. У 1644 р. українські козаки пограбували монастир, і він відновився лише на початку 60-х рр. XVII ст. Чернеча братія інтенсивно господарювала, створювала нові монастирські осередки та сприяла осадженню на монастирській землі нових поселень.

Інший випадок стосувався переселення з козацької України. 1654 р. ченці Лебединського монастиря (з Правобережжя) прийшли на гору Охтир коло Охтирки й заснували там Троїцький монастир, щедро фундований місцевим населенням. На тривалий час ця обитель стала основним духовним центром над Ворсклою.

Та більшість монастирів була створена самими українськими колонізаторами вже після оселення. У такий спосіб біля Острогозька було закладено Дивногірськнй монастир. Коло Сум виник Успенський монастир. Поблизу Харкова, на Куряжі, 1673 р. за сприяння полковника Григорія Донця побудували Преображенський монастир. Під час великого переселення з-за Дніпра, близько 1674 р., «задніпровський» полковник Іван Штепа заснував неподалік Краснокутська Петропавлівський монастир. Сотник Василь Душеченко коло містечка Сінного своїм коштом у 70-х роках XVII ст. почав закладати Покровський монастир. Поблизу Змієва наприкінці 60-х рр. XVII ст. виник Миколаївський козацький монастир.

Ще слід звернути увагу на важливу деталь. Переселенці, прибувши на місце оселення, передусім прагнули закласти храм на честь свята свого прибуття. Отже, найкращий день міста на Слобожанщині - церковне свято першого храму. Наприклад, для Харкова та Охтирки це Успіння Пресвятої Богородиці (28 серпня); для Сум, найімовірніше, Великдень (хоча собор у місті Преображенський, найдавніша церква, вочевидь, Воскресенська, бо відомо з наявних документів, що емігранти заселили Суми під час Великого посту) і так далі.

Найголовніше, що церкви та монастирі ставали культурного життя. У них зберігалися принесені українськими переселенцями книги, при них існувала система освіти, подібна до тієї, яка набувала поширення по Україні. Ченці писали літературні твори. У Курязькому Преображенському монастирі наприкінці XVII ст. був архімандритом і писав вірші знаний український бароковий поет Онуфрій. Слобожанщина була нерозривною складовою українського культурного життя барокової доби, мала вагомі пам'ятки архітектури та мистецтва, збережені в окремих випадках до сьогодні.

До змісту




Донщина і далі на схід
Східна Слобожанщина
Книга про Стародубщину
Лужицькі серби
Підляський архів
Джерела
Цікава стаття

Пропонований матеріал має неабияке морально-етичне значення. Україна перебуває в епіцентрі потужної термінологічної війни. Метою окупанта є геноцид титульної нації. Протиотрута – психологічна стійкість.

Дружні ресурси
Ідея та створення сайту - Haidamaka